2007-03-28

Information till den långa svansen


Mer om informationsöverflöd och dålig struktur på myndigheternas webbplatser..
Det är nog inte alltid rätt att som Web Service Awards analytiker tro att det krävs fler redaktionella resurser för att hålla ordning på informationen. Mycket av informationen på myndigheternas webbplatser är skapade av informatörer (kanske till och med för informatörer), utan någon vidare koppling till verksamhetens tjänster. Botemedlet kan därför mycket väl vara att slimma organisationen, och införa en mer verksamhetsnära modell, där även tjänsteperspektivet får plats.
Hur gör man då med "den långa svansen", som blivit en viktig faktor att räkna med för aktörer i web 2.0-världen. Den långa svansen finns även bland myndigheternas intressenter, i form av specialaintresserade användare, inte sällan egna anställda, som törstar efter fakta och information inom något specifikt område inom tex en kommuns breda och svårbeskrivna verksamhet. Jo, med hjälp av specialiserade informationstjänster kan man informera om mycket utan att det blir svåröverskådligt. Bästa exemplet en väl strukturerad informationstjänst är nog Wikipedia, som framstår som ett under av ordning trots det stora mängden information och deltagande "redaktörer".
Ett radikalt grepp är att länka till wikipedia när informationen är av mer allmängiltigt slag. Om en kommun tex vill informera om miljöarbete i allmänhet, kan man med fördel hänvisa till Wikipedia. Om informationen inte finns där skapar man den, och får sedan hjälp av andra med faktagranskning, vidareutveckling och underhåll av länkar för ytterligare information. Någon kommun som vågar?

Inga kommentarer: