Man kan se fyra typer övergripande förändringar som de som vill uppgradera sitt erbjudande
till 2.0 måste förhålla sig till:
- Förflyttningen från produkt-
till kundfokus. Det är bra om du kan och förstår de produkter och tjänster
du säljer, men än viktigare att du känner de som använder dem.
- Den ökade fragmentiseringen.
Kunderna blir mer specialiserade och krävande. Nätets globalisering
tydliggör paradoxalt nog detta. När produkter och tjänster blir
tillgängliga överallt, måste man förstå lokala behov likväl som nischade
intresseområden och subkulturer.
- Införandet av nya typer av
leveranser. Kunderna är rörliga och tjänsterna måste finnas där kunderna
finns.
- Nya typer av paketeringar.
Tjänsterna behöver paketeras på ett sätt som matchar de nya områden där
tjänsterna levereras. En tjänst i iPhone måste i någon mån matcha övriga
iPhone-tjänster i design, känsla och uttryck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar