2007-09-26

Be Free. Work Smart. Filmjölkspaket och Kadettofficer..


“Be Free. Work Smart.”
Tycker IBM, och lanserar Lotus Symphony Beta för Windows och Linux - byggd på OpenOffice, och ett gratisalternativ till Microsoft Office.
Microsoft, som ju fortfarande har något som kan liknas vid monopol inom området, utmanas nu från två håll, dels från Google mfl med webbaserade tjänster, dels från IBM/OpenOffice/StarOffice med traditionella klienter, fast baserat på en öppen, opensource-baserad modell för utveckling.
När jag jobbar med IT-arkitekturer, brukar jag försöka skilja mellan taktiska och strategiska komponenter, där de taktiska fyller mer kortsiktiga behov, och därmed inte har samma krav på sig vad gäller anpassning till IT-strategi och en standardiserad infrastruktur. Office-produkterna börjar nu bli så lika varandra, med mogen funktionalitet, och bra stöd för hantering av olika dokumentformat, utan några större problem att flytta data mellan olika applikationer. Det strategiska i att välja ett och endast ett verktyg som alla i hela företaget ska arbeta med faller därmed, man borde man kunna släppa på dyra, centrala initiativ, och lägga valet av komponenter på användaren. Dessutom används normalt bara en liten del av ett Officepaket. Troligen skulle man tjäna på att använda mer, inte minst funktioner för ändringshantering, kommentering och liknande, men problemet är att användarna inte hittar dessa.
“Officepaket”, vad är det förresten? När jag nu kör min stavningskontroll-plugin får jag förslagen “Filmjölkspaket” och “Kadettofficer” ;)
MS Office och Lotus Symphony är alltså i princip samma sak. Google Apps är annorlunda, eftersom det är en tjänst med distribuerad lagring, vilket ger en del positivt ifråga om förenklad drift och bättre samarbetsmöjligheter inom och utom företag och organisationer, men som kanske också ökar osäkerheten och inlåsningseffekten.
Men traditionella program för ordbehandling, kalkyl och presentationer kan förstås ersättas av smartare verktyg, som t ex bloggar och wikis, som förenklar den kanske viktigaste delen i dagens kunskapsarbete - att man faktiskt i väldigt hög grad gör saker tillsammans med andra. Binära filformat gömmer informationen och gör den svår att sprida och svår att ändra. De sänker inte sällan mailboxar och andra begränsade lagringsutrymmen, och skapar redundans och osäkerhet om versioner och informationens status.
En av mina mer desillusionerade kollegor sa det jag ofta tänkt: När det kommer ett mail med bifogat worddokument osäkrar jag min deleteknapp.
Be Free. Work Smart. Work Together.

Inga kommentarer: