2007-08-28

Företagens IT-miljö konsumentiseras


För inte så många år sedan var de flesta IT-lösningar så dyra att enskilda konsumenter inte hade råd med dem, och det var IT-avdelningar på stora företag som var de ledande kunderna för innovativa IT-företag. Idag är förhållandena de omvända. Innovation äger främst rum inom konsumentsektorn, som svämmar över av billiga eller helt kostnadsfria produkter och tjänster, och de centrala företagsslösningarna klarar inte av att hänga med - inte på grund av för små budgetar, utan för att man byggt in sig i allför fasta strukturer.

Fråga en IT-chef vad som är viktigast för IT-avdelningen, så bör du förhoppningsvis få ett svar liknande:
"Att uppgradera och effektivisera IT-miljön"

Men tittar man på vad de lägger tid och pengar på så blir svaret oftast:
"Förvaltning av befintliga system"

Detta enligt en undersökning av Yankee Group.

När de centrala lösningarna inte kan förändras i takt med medarbetarnas behov, ökar användningen av billiga konsumentlösningar, ofta helt utan IT-avdelningens vetskap.

Denna "konsumentisering" av IT-användningen är en drivkraft som IT-avdelningarna måste lära sig leva med. Företag som inte tillåter att användarna installerar program som Skype eller Messenger, och som motarbetar spontan användning av externa tjänster för bloggar, wikis och annan social programvara, kommer att hamna på efterkälken gentemot de som har en mer liberal hållning till användarnas egna påfund.

En IT-chef bör akta sig för att

  • förbjuda applikationer
  • förhindra åtkomst till externa tjänster


IT-avdelningen måste åtminstone förhålla sig neutral till detta, men ännu bättre är förstås om man antar en proaktiv hållning. Några exempel:

  • Förse användarna med en enkel och grundläggande säkerhetslösning, där man tex enkelt kan integrera produkter och tjänster mot befintlig LDAP-katalog
  • Hjälp de tidiga användarna att sprida detta och utveckla den gemensamma IT-kulturen. Visa att IT-avdelningen är med i matchen och förstår detta.
  • Föregå med gott exempel. En IT-chef som kommunicerar öppet, tex via chat och bloggar, utgör ett föredömme som även kan få de mer konservativa och orderstyrda användarna att börja bidra.


Inga kommentarer: