2012-11-23

Döda inte e-posten

De flesta social business-gurus klagar på e-posten. Många vill att den ska bort helt och hållet. Likt Atos "Zero e-mail"-vision.
Men det är som att döda budbäraren. E-posten är oerhört effektiv som asynkron kommunikation i de fall man verkligen vill adressera någon. Och det behovet finns. Det går inte att ta bort behovet av adresserad kommunikation genom att döda kanalen. "Man kan sms:a istället" säger Atos VD. Men det är ju i princip samma sak. SMS är e-post light. Samma grundfunktion, men med sämre möjligheter att välja klient, lagra och strukturera. Nej, varken kanalen eller klienten är orsaken till våra bekymmer med inboxen.
Istället ligger problemet hos avsändaren. Det är avsändaren som sitter på det mesta av makten - som i de flesta kommunikationssystem. Avsändaren tar initiativet och bestämmer när var och hur kommunikationen ska ske. Och till vem. Alternativet till riktad kommunikation som e-post är "broadcast" - att skicka allt till alla hela tiden - knappast ett bra alternativ om man vet vem man vill nå med sitt meddelande.
Nej, döda inte e-posten - men ta ditt ansvar som avsändare. Spamma inte. Var tydlig och kortfattad osv. Framtidens e-post-klienter kommer förhoppningsvis att bli allt bättre på att agera filteragenter så att ansvarsfulla avsändare prioriteras.

Inga kommentarer: