2012-01-03

Lite om memer


Den här posten skapades ursprungligen som en Google+-kommentar, ett svar på en fråga om begreppet memer förflackats? Eftersom jag tidigare kallade mig "Meme Creator and Catalyst", men nu övergett titeln, då jag tyckte att begreppet dragit iväg åt ett håll som kändes alltför smalt - för mitt ego, kanske ;) - var frågan så intressant att jag la lite extra tid på svaret. 

När begreppet mem myntades, 1976 av Richard Dawkins var det som generell förklaring till hur alla sorters idéer sprids med människor som bärare, analogt med Darwinismens syn på gener. Memer kunde vara allt möjligt i samhället, från enskilda ord till religioner.

Idén om memer har vidareutvecklats av bland andra Dan Dennett och Susan Blackmore, som bägge pratat på TED om detta:



TED försöker förresten själv vara en curator för idéer med såväl kvalitet som bärkraft.

Men numera används begreppet kanske huvudsakligen för att beskriva företeelser som sprids viralt på nätet, och speciellt för populärkulturella fenomen. 

När jag läser upp listan som sägs utgöra 2011 års toppmemer, så vet sonen precis vad jag pratar om. Det handlar med ett par undantag om trivialiteter, och listan toppas av Rebecka Black.

- Vem är det? undrar jag.
- Chilla pappa, säger sonen. Tänk på att nätet numera är en plats för precis alla. De flesta tänker inte som du.

Så minns jag lite vagt att jag faktiskt ramlat på en video med Rebecka Black under året. Men inte fick den memen fäste hos mig.

Så börjar jag och sonen prata kvantitet vs kvalitet, och vad som är viktigt att hålla sig ajour om.. - diskussionen drar iväg åt nya håll, och lämnar därför denna blogpost... 
Så tillbaka till memerna...

På Wikipedia finns Sub-begreppet "Internet meme", som i svensk version kallas "Internetfenomen", villket jag tycker är en bättre benämning på populärkulturella företeelser viralt spridda via digitala kanaler.

Men det finns memer som liksom dessa internetfenomenen skapas och sprids via nätet - och på grund av nätet - men som även har en långsiktig påverkan på våra liv i stort.

Jag tror man hittar dem om man ställer frågor som dessa: Vad gör nätet med vår tro på auktoriteter? Hur förändrar digitala sociala nätverk  synen på relationer, kärlek och sex? Finns det någon religion i nätkulturen? Vad finns det för digitala livsstilar?

Vem ställer dessa frågor?

Inga kommentarer: