2008-02-20

Från push till pull 1 - Vem äger portalen?


Den typiske internetanvändaren måste idag hoppa mellan ett antal olika portaler, både i sin roll som privatperson och som medarbetare inom en verksamhet. Man har en ”megaportal”, (tex Yahoo), en social portal (Facebook), en arbetsportal (”Intranätet”), ett antal portaler för olika myndigheter (Skatteverket, Försäkringskassan, Kommunen) och ett antal portaler för finansiella tjänster (bank, försäkringsbolag)
Till på köpet har man kanske sin egen portal (tex Netvibes) där man kanske skulle vilja samla allt, om det bara gick. Blir det så, kommer portalen alltså att flytta fokus, från att ha varit avsändarens domän, dit besökare vänt sig – till att den blir användarens verktyg för att hantera tjänster.
”Tjänster” ska i detta sammanhang ses i vid bemärkelse. Facebook kan ses som en portal för framförallt sociala tjänster. Denna är i hög grad möjlig att anpassa och utöka, av såväl slutanvändare som tjänsteleverantörer. Denna typ av konsumentportaler är på väg att bli en del av den allmänna internetplattformen, på samma sätt som användarnas webbläsare.
Har du en egen portal, som du utvecklar och förvaltar?

Inga kommentarer: