2007-01-05

Roller för att hantera en tjänsteportal


24-timmarswebben, de offentliga myndigheternas mantra är knappast lätt att realisera eller förvalta. Förändringen är inte enbart teknisk. Helt klart förändras förvaltningsrollerna när information och tjänster behöver samverka. Här är ett försök att beskriva de roller som behövs i en förvaltning av en 24-timmarswebb uppbyggd av ett innehållshanteringssystem och en tjänsteportal, där innehåll och tjänster samverkar.

 
Roll 1 (Sällanredaktörer)
Dessa ansvarar för en avgränsad informationmängd, som sällan behöver uppdateras. Informationen, eller åtminstone platsen eller tjänsten där informationen publiceras är skapad av andra roller, och all uppdatering kan normalt ske direkt från slutanvändargränssnittet, och i anslutning till den publicerade informationen.
Roll 2 (Lokal webbredaktör 1)
Fyller färdiga innehållstjänster med information. Exempel på innehållstjänster kan vara nyhetskanaler och artiklar. Dessa innehållstjänster motsvarar mallar i innehållsverktyget, och denna roll kan därmed arbeta inne i innehållsverktygets admnistrationsgränssnitt, antingen helt och hållet, eller initierat från portalen.
Roll 3 (Lokal webbredaktör 2)
Denna redaktörsroll skapar nya innehållstjänster inom ramen för befintlig tjänstestruktur. Detta innebär att rollen t ex kan skapa en ny nyhetstjänst som avser ett nytt ämne, under förutsättning att nyhetstjänsten kan publiceras i en befintlig portlet. Denna roll behöver endast arbeta i innehållsverktygets administrationsgränssnitt, men behöver ökad förståelse för hur tjänsterna publiceras i portalen.
Roll 4 (Central webbredaktör)
Dessa skapar nya innehållstjänster enligt befintliga innehållsfunktioner, och förändrar även tjänstestrukturen. Detta innebär t ex att man startar nya nyhetskanaler och lägger ut dessa på lämplig plats och mot lämpliga målgrupper. Detta under förutsättning att det redan finns en funktion för nyhetskanaler. Denna roll behöver via portalens slutanvändargränssnitt kunna lägga till och målgruppsanpassa portlets i befintlig struktur.
Roll 5 (Strukturadministratör)
Denna roll ansvarar för portalens sidstruktur och den centralstyrda delen av personaliseringsfunktionena. Detta innebär att rollen kan
-    Lägga till, flytta och ta bort portalsidor
-    Bygga upp återanvändbara mallsidor
-    Målgruppsanpassa sidor eller delar av sidor
Denna roll behöver kunna hantera en målgruppsanpassad variant av portalens administrationsgränssnitt..
Roll 6 (Portaladministratör)
Denna roll ansvarar för övriga funktioner i portalens administrationsgränssnitt, tex hantering av integrerade portalapplikationer och moduler, virtuella portaler, import- och export- mellan miljöer mm.
Roll 7 (Systemadministratör)
Denna roll ansvarar för funktioner som ligger utanför portalens och innehållsverktygets administrationsgränssnitt. Dvs olika typer av teknisk konfigurering, anpassning och förvaltning av grundkomponenterna. Denna roll är en ren utvecklarroll.
 
Rollerna är definierade ur ett kompetens- och utbildningsperspektiv. Varje roll kräver en viss kompetens och det bör finnas en utbildning för varje roll. Naturligtvis kan en person ta på sig flera roller i organisationen.

Inga kommentarer: