2006-03-27

Hur effektiv är du?


Om du hittat hit, arbetar du förmodligen till största delen med information och kunskap, och då ofta med någon form av elektronisk kommunikation med i processen. Förmodligen upplever du också mer eller mindre kontinuerligt att det finns effektivitetsproblem i detta arbete. Brister i teknik och användbarhet eller avsaknad av kopplingar till de affärs- och informationsprocesser du förväntas stödja eller använda dig av utgör formodligen en stor del av problemen.
Om du inte har något annat för dig ;) - ta  och fundera på vad som upptar din tid på jobbet.
Hur mycket tid läggs på att 
  • leta efter information utan att hitta den?
  • hitta information som du tvingas slänga för att den av någon anledning inte håller måttet?
  • skapa information som redan finns i organisationen, men som du inte kan hitta?
Denna tid måste tyvärr betraktas som till 100% improduktiv, och en ren kostnad för organisationen.
2001 uppmätte Meta Group att denna tid i genomsnitt är 40% av arbetstiden, vilket i så fall skulle innebär en skrämmande låg verkningsgrad för informationsarbetare. Jag tror att effektiviteten höjts de senare åren, åtminstone i de organisationer som infört minst något av följande:
  • portaler med personalisering
  • dokument- och informationshantering med metadata och taxonomier
  • sökmotor
Har man däremot "bara" infört externwebb och intranät byggda på redaktörsdrivna publiceringsverktyg, så återstår en hel del att göra (även om informationsavdelningen må vara nöjd). Detsamma gäller konsoliderande IT-avdelningar, dvs de som satsat på att renodla systemfloran när dotcom-yrans efterdyningar lett till fokus på rationalisering och sparkrav. Att hålla ner IT-kostnaderna är bra, men detta kan aldrig komma i närheten av den potential som finns i effektiviseringen av informationsarbetet ute i verksamheten.

Inga kommentarer: